Lotnisko Chopina żegna rok 2015 historycznym rekordem 11,2 mln obsłużonych pasażerów

Rezerwuj nocleg na: Booking.com | Expedia.com | hotels.com | Otel.com

lotnisko_chopina_warszawa_01Przez 12 miesięcy minionego roku warszawski port obsłużył ponad 11,2 mln osób. Rekord w rekordzie stanowi przekroczenie granicy 10 mln pasażerów obsłużonych w ruchu międzynarodowym. Jakby tego było mało, grudzień 2015 r. był 15. z rzędu miesiącem, kiedy Lotnisko Chopina odnotowało wzrost liczby pasażerów.

Od początku stycznia 2015 r. statystyki ruchu pasażerskiego na Lotnisku Chopina z miesiąca na miesiąc pozwalały coraz optymistyczniej i z większą pewnością prognozować pobicie rekordu 11 milionów osób w ciągu jednego roku kalendarzowego. Historyczna granica została przekroczona i 29 grudnia dyrektor Lotniska Chopina Michał Kaczmarzyk powitał jubileuszową, 11 111 111. pasażerkę, którą była podróżująca z Wiednia do Warszawy Barbara Borkała.

– Na ten znakomity wynik wpływ ma rozbudowana i dopasowana do potrzeb pasażerów siatka połączeń, komfortowy i przyjazny dla wszystkich terminal, oddany do użytku po gruntownej przebudowie w maju ub.r., różnorodna oferta handlowa i gastronomiczna, jak również dogodny dojazd do portu i elastyczne ceny parkingów – ocenia Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.

Od 15 miesięcy bez ustanku przyrasta liczba pasażerów i wszystko wskazuje na to, iż ta tendencja utrzyma się w najbliższych latach. W okresie styczeń-grudzień 2015 na Lotnisku Chopina obsłużono 11 206,7 mln osób (+5,8 proc.). Zdecydowana większość pasażerów – 10 031 mln (+7,0 proc.) – podróżowała w ruchu międzynarodowym. Z przewozów w ruchu krajowym skorzystało 1 175,6 mln ludzi (-3,4 proc.).

W grudniu ub. roku warszawski port obsłużył 724,2 tys. osób, czyli o 1,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Jest to najlepszy wynik grudnia w historii lotniska. Liczba pasażerskich operacji lotniczych wyniosła w tym miesiącu 9,1 tys. (-0,2 proc.).

W całym 2015 r. liczba pasażerskich operacji lotniczych, obejmująca operacje przewoźników tradycyjnych i niskokosztowych, wzrosła o 2,3 proc. i wyniosła łącznie 124,7 tys. W ruchu międzynarodowym wykonano 102,9 pasażerskich operacji lotniczych (+3,7 proc), a w krajowym 21,8 tys. (-3,8 proc.).

W 2015 roku na lotnisku zakończył się program inwestycyjny, rezultatem którego była przebudowa terminala. Nowa część Terminala A, którą oddano do użytku w maju 2015 r., jest bardziej przestronna niż dotychczasowy budynek starego „buraczkowego” terminala. Dzięki modernizacji wzrosła liczba stanowisk odprawy bagażowo-biletowej oraz kontroli bezpieczeństwa. Powiększona została także strefa komercyjna.

Bilety lotnicze w bardzo dobrych cenach: Skyscanner.pl | Tripsta.pl | Flipo.pl

Przepustowość lotniska dzięki przebudowie zwiększyła się do ok. 25 mln pasażerów rocznie. W ciągu kolejnych pięciu lat Lotnisko Chopina planuje dalszą rozbudowę, w tym wydłużenie pirsu północnego, co umożliwi zwiększenie liczby stanowisk kontaktowych dla maszyn obsługujących rejsy międzykontynentalne.

W 2015 r. na lotnisku zakończyło się kilka inwestycji. M.in. oddana została do użytku nowa płyta postojowa PPS7 licząca blisko 10 ha, z sześcioma stanowiskami dla dużych samolotów kodu E lub 12 stanowiskami dla średnich samolotów kodu C. Na osi podejścia 33 głównej drogi startowej DS-3 zainstalowano nowoczesne lampy nawigacyjne typu LED, które zastąpiły lampy halogenowe, co pozwala zaoszczędzić na eksploatacji oświetlenia. Pod koniec roku rozpoczęła się budowa tzw. kolejowego frontu paliwowego, dzięki czemu możliwa będzie zmiana sposobu dostarczania paliwa lotniczego na lotnisko i pełne otwarcie rynku dla wszystkich dostawców.

Lotnisko Chopina doceniają pasażerowie. – Poza licznymi wyrazami uznania, które dostajemy regularnie pocztą mailową oraz na mediach społecznościowych, pasażerowie zaliczyli nas do jednego z dziesięciu najlepszych lotnisk w Europie – podkreśla Michał Kaczmarzyk. W konkursie zorganizowanym przez portal Sleeping in Airports warszawski port został doceniony m.in. za miłą i pomocną obsługę, doskonałe oznakowanie terminala oraz darmowy i nielimitowany dostęp do Internetu. Jak wskazywali pasażerowie z całego świata w swoich opiniach, dodatkowym plusem jest wiele gniazdek elektrycznych dostępnych dla pasażerów, a także całodobowe restauracje, bary i atrakcyjne place zabaw dla dzieci.

Warto dodać również, że Lotnisko Chopina jest najpunktualniejszym lotniskiem na świecie w grupie portów średnich – obsługujących 10-20 mln pasażerów rocznie. Według raportu firmy analitycznej OAG blisko 90 proc. wszystkich lotów w Warszawie startuje lub ląduje zgodnie z rozkładem.

Bardzo atrakcyjnie zapowiada się rozwój siatki regularnych połączeń Lotniska Chopina w 2016 r. Ogłoszonych zostało już 25 nowych tras, a w planach jest kilka kolejnych. Na co najmniej 11 istniejących trasach przewoźnicy zwiększą swoje oferowanie. Wśród potwierdzonych połączeń międzykontynentalnych znajdą się na pewno loty do Tokio oraz Toronto.

Najwięcej nowych połączeń uruchamiają Polskie Linie Lotnicze LOT, które ogłosiły oficjalnie otwarcie w tym roku 20 nowych tras, jak również zwiększenie częstotliwość lotów na kilku istniejących już trasach. Drugi największy przewoźnik operujący na Lotnisku Chopina, Wizzair, zapowiedział od maja 2016 powiększenie bazy w Warszawie o szósty samolot i uruchomienie czterech nowych tras. Najprawdopodobniej latem do siatki Wizzair’a powrócą także połączenia sezonowe z kurortami w Bułgarii, Grecji i we Włoszech.

– Tak dynamiczny rozwój siatki połączeń z Warszawy pozwala mieć nadzieję, że w tym roku obsłużymy co najmniej 12 milionów osób. W kolejnych 2-3 latach przewidujemy wzrost ruchu na poziomie 5-6 proc. Docelowo będziemy odprawiać 25 milionów pasażerów rocznie, na co pozwala przepustowość naszego portu – zapowiada Michał Kaczmarzyk.

(Informacja prasowa)