Bombardier CS100 w po raz pierwszy w Polsce

Rezerwuj nocleg na: Booking.com | Expedia.com | hotels.com | Otel.com

Bombardier CS100Wiadomość o rodzinie samolotów Bombardier CSeries pojawiła się na światowym rynku lotniczym po raz pierwszy w połowie 2004 roku. Bombardier postanowił wtedy zbudować samolot który mógłby zabrać na swój pokład liczbę 110-130 pasażerów. W 2006 roku program został na rok anulowany. Po 6 latach pracy nad programem CSeries 16 września 2013 roku na lotnisku Mirabel w Kanadzie miał miejsce pierwszy lot mniejszej wersji CSeries – CS100. Niecałe dwa lata później – 27 lutego 2015 w powietrze wzbiła się większa wersja CS300.

Obie wersje samolotu zasilane są dwoma silnikami Pratt & Whitney PW1500G. Rozpiętość skrzydeł obu modeli to 35,1 metra a wysokość 11,5 metra. Kabiny CSeries mają wysokość 2,11 metra oraz szerokość 3,28 metra.

Długość CS100 to 35 metrów. Zasięg wynosi około 5 700 km. Na tą odległość Bombardier CS100 jest w stanie przetransportować od 108 do 133 pasażerów, zależnie od konfiguracji kabiny. Powierzchnia towarowa samolotu wynosi 23,7 m3. Na tej powierzchni znaleźć się może 3 629 kilogramów towaru.

CS300 względem CS100 jest o niecałe 4 metry dłuższy. Dłuższa kabina pozwala zabrać o około 30 pasażerów więcej (od 130 do 160 pasażerów). CS300 ma również nieznacznie wydłużony zasięg, który wynosi około 6 100km. Powierzchnia cargo wynosi 31,6m3 co pozwala zabrać do 4 853 kilogramów ładunku.

Na chwilę obecną Bombardier posiada zamówienia na 325 samolotów Bombardier CSeries (128 sztuk CS100, 197 sztuk CS300). Planowane wejście do służby pierwszego CS100 to 15 lipca 2016. Pierwszym użytkownikiem tego samolotu będą szwajcarskie linie lotnicze Swiss Global Air Lines. Samoloty rozpoczną działalność na trasach do Paryża, Manchesteru, Pragi czy Budapesztu. Samolot ma także w późniejszym okresie operować na trasie Zurych-Warszawa.

Pierwszy komercyjny lot CS300 planowany jest natomiast na drugą połowę 2016 roku. Pierwszym użytkownikiem tego modelu CSeries będą łotewskie linie lotnicze AirBaltic. Samolot również powinien zawitać na trasie Ryga-Warszawa.

Pierwszy rejs CS100 linii Swiss ani CS300 Air Baltic nie będą pierwszymi chwilami Bombardiera CSeries w Polsce. 22 marca 2016 roku CS100 odwiedził Warszawę w ramach swojego tournée po europejskich portach. Dzień później samolot zawitał także do krakowskich Balic.

(Marcin Sikorzak)