Dobiega końca modernizacja Terminalu A na Lotnisku Chopina w Warszawie
Dobiega końca modernizacja starej części Terminala A na Lotnisku Chopina. Najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce w maju zostanie oddany do użytku pasażerów.
Nowy terminal zastąpi stary budynek znany ze swojego charakterystycznego „buraczkowego” dachu i stworzy z obecnie używaną częścią terminala jednolitą całość zintegrowaną pod względem architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym.
Powierzchnia nowego obiektu wynosi ponad 60 tys. m kw. (po połączeniu z obecnie użytkowaną częścią Terminal A będzie miał powierzchnię całkowitą 154,5 tys. m kw). W procesie modernizacji praktycznie w całości została wykorzystana konstrukcja nośna starego obiektu. Wymianie uległa natomiast kopuła i wyposażenie budynku. Wybudowana została także dodatkowa kondygnacja z przeznaczeniem na biura. Obecnie nowy terminal liczy siedem kondygnacji (pasażerowie będą mieli dostęp do trzech z nich).
– Wszystkie te zmiany zwiększą komfort obsługi pasażerów i przepustowość portu, która w ciągu najbliższych 15 lat może osiągnąć poziom 20 mln osób rocznie. Dzięki temu nasze lotnisko ma szansę stać się najważniejszym i największym portem w Europie Środkowej – mówi Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.
Koszt modernizacji terminala sięga 400 mln zł. Około 30 proc. kosztów pokrywa dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Generalnym Wykonawcą modernizacji jest Konsorcjum HOCHTIEF Polska S.A. i HOCHTIEF Solutions AG.
Do dyspozycji pasażerów w nowej części terminala będzie 48 stanowisk check-in. W nowych halach odlotów i przylotów znajdą się też kasy linii lotniczych, dodatkowe stanowiska biur podróży, nowe stanowiska wypożyczalni samochodów, a także biura linii lotniczych.
Nowy terminal niesie obietnicę krótszego czasu oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. Dla pasażerów będzie dostępnych dodatkowych 9 punktów kontroli bezpieczeństwa. Komfort podróżnych w znaczący sposób podniesie bezpośrednie połączenie ze stacją kolejową. Przejście podziemne z hali do stacji kolejowej oznacza, że w drodze do pociągu nie trzeba opuszczać budynku. Jest to szczególnie istotne przy brzydkiej pogodzie i dla pasażerów z dużą ilością bagażu.
Eleganckie sklepy i różnorodne restauracje
W nowej części terminala powstaną dwa nowe salony Executive Lounge, każdy o powierzchni ok. 500 m kw., pomieszczenia modlitwy i medytacji dla różnych religii i ambulatorium. Do dyspozycji pasażerów oddana zostanie powierzchnia handlowa licząca prawie trzy tysiące m kw., na której zaaranżowanych zostanie 15 nowych sklepów.
Lotnisko Chopina wzbogaci się o sklepy z typowym asortymentem duty free, czyli alkoholem, papierosami i kosmetykami. W pasażu handlowym ulokuje się 25 nowych lokali usługowych, w tym 10 gastronomicznych, bank, kantory, bankomaty i maszyny vendingowe.
Na lotnisku znajdą się sklepy znanych i ekskluzywnych marek, m.in. Victoria’s Secret, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Salvatore Ferragamo i Ralph Lauren. Zupełną nowością będzie lotniskowy salon Samsunga (jeden z nielicznych na świecie) z najnowszą ofertą tej firmy. Pojawi się również duży sklep z ubraniami i zabawkami dla dzieci oraz wyborem słodyczy M&M’s.
Lotnisko Chopina poszerzy także swoją ofertę gastronomiczną. Nowa powierzchnia pozwoli na umieszczenie na Lotnisku Chopina oczekiwanych przez wielu pasażerów restauracji typu fast food m.in. restauracja McDonald’s. Pojawią się też nowe kawiarnie Espressamente Illy i McCafé oraz kawiarnia Bread&Co z rozszerzoną ofertą. Miłośnicy dań restauracyjnych będą mogli skorzystać z oferty restauracji The Flame i Misa.
Nowością w warszawskim porcie będzie strefa food court z trzema lokalami ze zróżnicowaną ofertą obejmującą dania fast food, kuchnię włoską i kuchnię polską. Wszystkie te lokale będą działały we wspólnym systemie płatności, co pozwoli na elastyczny wybór posiłków przez pasażerów.
Najbardziej wyczekiwane: elektrownia solarna i taras widokowy
Ciekawostkę stanowi innowacyjne w skali światowej dla lotnisk rozwiązanie: elektrownia słoneczna na dachu, która w momencie projektowania była największym tego typu obiektem w Polsce. Panele z ogniwami fotowoltaicznymi pokrywające 80 proc. części dachu (7 tys. m kw.) terminala umożliwią konwersję energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną i wyprodukują dla lotniska rocznie blisko jeden megawat prądu (98,95 MWh). Ich podstawową funkcją będzie topienie śniegu.
Ku uciesze warszawiaków i turystów ponownie zostanie otwarty taras widokowy, który w związku z remontem zamknięty został w 2010 roku. Taras będzie dostępny dla osób niepełnosprawnych, gdyż dociera do niego winda, czego nie było pięć lat temu. W pobliżu tarasu znajdzie się też kawiarnia i sklep z pamiątkami.
Dalsze zmiany w planach
Oddanie zmodernizowanej części Terminala A nie wieńczy planowanych zmian na Lotnisku Chopina. Rozbudowa budynku pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska do 20 mln pasażerów rocznie, a także spowoduje wzrost znaczenia Warszawy jako portu przesiadkowego. Już teraz 15 proc. pasażerów to osoby w tranzycie.
– Będziemy w dalszym ciągu rozbudowywać lotnisko. Powstaną nowe drogi kołowania i płyty postojowe, które zwiększą przepustowość pola manewrowego i poprawią warunki obsługi naziemnej samolotów. W 2015 r. jesteśmy przygotowani do obsługi 11 milionów pasażerów, a najdalej za pięć lat będziemy gotowi do obsłużenia 20 mln osób rocznie – zapewnia Michał Kaczmarzyk, dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie.
(Informacja prasowa)
Ostatnie komentarze