Nowa płyta postojowa krakowskiego lotniska

Kraków_nowa_PPS_23.07.1523 lipca br. po raz pierwszy samoloty parkowały na nowej, północno – wschodniej części płyty postojowej krakowskiego lotniska. Dzięki rozbudowie płyty postojowej oraz terminalu port zwiększy dostępną liczbę stanowisk postojowych o pięć, co pozwoli na równoczesne stacjonowanie 22 statków powietrznych o kodzie referencyjnym C (jak np. Boeing 737-800). Zmienił się również układ płyty postojowej i wszystkie stanowiska mają teraz więcej przestrzeni, co ułatwi obsługę parkujących samolotów oraz ich tankowanie.

Wraz z uruchamianiem kolejnych etapów rozbudowy terminalu lotnisko będzie mogło także przyjąć więcej dużych statków powietrznych, o kodzie referencyjnym E (np. Boeing 747) oraz D (np. Boeing 767), na pokład których pasażerowie będą mogli się dostać przez rękawy.

Dzięki rozbudowie płyty będziemy mogli przyjąć więcej samolotów, co przekłada się na większą liczbę pasażerów – podkreśla Jan Pamuła, Prezes Kraków Airport. – Kolejna korzyść to poszerzenie oferty handlowej dla przewoźników, którym możemy teraz zaproponować więcej miejsc na bazowanie samolotów.

Rezerwuj nocleg na: Booking.com | Expedia.com | hotels.com | Otel.com

Bilety lotnicze w bardzo dobrych cenach: Skyscanner.pl | Tripsta.pl | Flipo.pl

Rozbudowa płyty postojowej trwała dokładnie dwa lata. Poprzedziły ją prace przygotowawcze, czyli rozbiórka wojskowej oczyszczalni i wycinka drzew. Najwięcej czasu w trakcie budowy zabrały roboty elektryczne, prace odwodnieniowe oraz prace ziemne związane m.in. z formowaniem czterometrowego nasypu.

Konstrukcja nowej nawierzchni płyty postojowej ma grubość ok. półtora metra, z czego pół metra to sam beton. Do budowy użyto go ok. 24 tys. m3. Technologia zastosowana przez Generalnego Wykonawcę firmę Max Bögl pozwoliła na uzyskanie bardzo wysokich wskaźników nośności nowej nawierzchni. Badania przeprowadzone przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych dowodzą, że w ciągu następnych 30 lat można na niej wykonać ok. miliona operacji lotniczych. Takie wskaźniki, czterokrotnie wyższe od przeciętnych, uzyskano m.in. dzięki zastosowaniu w warstwie jezdnej betonu o wysokiej wytrzymałości.

Prace budowlane były realizowane w samym sercu czynnego lotniska, pomiędzy ciągle poruszającymi się samolotami. Teren, na którym prowadzona była rozbudowa z każdej strony był otoczony czynnymi drogami kołowania. Wymagało to odpowiedniej organizacji robót oraz ścisłej współpracy Generalnego Wykonawcy ze służbami portu – operacyjnymi, energetycznymi, eksploatacyjnymi oraz Służbą Ochrony Lotniska, a także kontrolerami ruchu lotniczego PAŻP.

Zachowując wszystkie normy bezpieczeństwa udało się przeprowadzić ten proces właściwie bez ograniczania możliwości przyjmowania i obsługi statków powietrznych oraz bez żadnych incydentów, co niewątpliwie należy uznać za spore osiągnięcie – zwraca uwagę Jan Pamuła.

Inwestycja została zrealizowana w ramach projektu „Port Lotniczy w Krakowie – rozbudowa istniejącej infrastruktury lotniskowej”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Koszt prac wyniósł ponad 43 mln zł, z czego niemal 18 mln to dofinansowanie unijne.

Rozbudowa płyty postojowej jest częścią wielkiego programu inwestycyjnego Kraków Airport, obejmującego także rozbudowę i modernizację terminala pasażerskiego wraz z kładką łączącą ten obiekt z parkingiem, hotelem i nową stacją kolejowej, przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz modernizację dróg kołowania.

(Informacja prasowa)