W Turcji powstaje lotnisko przyszłości
W największym i najludniejszym mieście Turcji powstaje lotnisko, które wedle prognoz będzie największym portem lotniczym na świecie. Zlokalizowane po europejskiej stronie Stambułu, tuż nad Morzem Czarnym, w odległości 35 km od centrum miasta, zajmować będzie powierzchnię ponad 76,5 miliona metrów kwadratowych. Wedle przypuszczeń, Istanbul Grand Airport (IGA)obsłuży nawet do 200 milionów pasażerów rocznie.
Lotnisko przyszłości
Do 2030 roku Istanbul Grand Airport posiadać będzie 6 pasów startowych oraz miejsce dla 250 samolotów. Z lotniska będzie można dolecieć do ponad 350 miejsc na świecie, w które zabierze pasażerów ponad 150 linii lotniczych. Ruch IGA ma sięgać poziomu 150 milionów pasażerów rocznie, jednak w dalszej przyszłości, przepustowość lotniska zostanie zwiększona do nawet 200 milionów osób. Daje to ponad pół miliona pasażerów dziennie.
Lotnisko posiadać będzie luksusowe hotele, sale kongresowe, własne centrum medyczne oraz największą na świecie strefę wolnocłową ze sklepami z całego świata. Wyposażone będzie też w odrębny system do uzdatniania wody oraz mini-wysypisko śmieci. Całość będzie zasilana własnym systemem energetycznym. Przy lotnisku będzie też funkcjonować gigantyczny garaż z 24 tysiącami miejsc parkingowych. Tym samym, będzie to największy parking w Europie.
Najwięksi partnerzy
Jako głównego dostawcę wind i schodów ruchomych, IGA wybrało koncern Schindler. Istanbul Grand Airport złożyło zamówienie na 648 urządzeń transportowych, w tym 306 wind, 159 schodów ruchomych oraz 183 ruchomych chodników. Głównym powodem tego wyboru był fakt, że koncern Schindler cechuje się solidnymi, bezpiecznymi i przyjaznymi dla środowiska urządzeniami. Sam dyrektor generalny IGA, nie krył zadowolenia z podpisania umowy:
Jesteśmy absolutnie pewni, że wybraliśmy właściwego partnera. Schindler to nie tylko wysoko zaawansowane produkty i rzetelna obsługa, ale i pełne dopasowanie do naszego sposobu zarządzania projektami, charakterystycznymi dla wymagającego harmonogramu największego na świecie lotniska –powiedział Yusuf Akçayoğlu.
Thomas Oetterli, stojący na czele grupy Schindler podkreślił znaczenie, jakie dla koncernu ma długotrwała współpraca z IGA:
Jesteśmy bardzo dumni, że Schindler wniesie swój wkład do centrum biznesowego, powstającego na lotnisku. To dla nas wielki zaszczyt, że możemy wdrożyć nasze innowacyjne technologie w ramach długoterminowego partnerstwa z IGA.
Budowa lotniska
Projekt lotniska został zatwierdzony w 2013 roku. Powstał ze względu na obłożenie dwóch pozostałych lotnisk w Stambule- portu lotniczego Stambuł-Atatürk oraz położonego na wschodzie miasta Sabiha-Gökçen. To pierwsze, będące głównym lotniskiem, wedle raportów z 2015 roku zajęło 3 miejsce na liście najbardziej obłożonych lotnisk Europy, z ponad 61 milionami pasażerami rocznie. Początkowo planowano rozbudować ten port, jednak ze względu na otaczającą go miejską infrastrukturę, uniemożliwiającą dołożenie kolejnych pasów startowych, zdecydowano się na budowę nowego, większego lotniska.
Budowa IGA została rozplanowana na 4 etapy i wedle podpisanych umów z kontrahentami, potrwa 17 lat. Pierwszy etap, przy którym obecnie pracuje 21 500 osób, ma zostać ukończony w 2018 roku. Port lotniczy posiadać będzie wówczas 3 pasy startowe oraz terminal o powierzchni 680 000 mkw, będący w stanie pomieścić nawet 90 milionów pasażerów rocznie. Dla porównania, międzynarodowe lotnisko w Dubaju, należące do największych na świecie, obsłużyło „tylko” 78 milionów pasażerów w 2015 roku. Ostatni, czwarty etap budowy IGA, planowo ukończony zostanie w 2030 r.
To nie pierwszy raz, gdy Schindler dostarcza nowoczesne technologiczne rozwiązania do budynków przyszłości. W Polsce koncern zasłynął m.in. z tego, że jako pierwszy na rynku wprowadził dwupoziomowe windy, obsługujące dwa piętra równocześnie. Codziennie 14 takich wind zabiera pasażerów w wieżowcu Warsaw Spire.
(Informacja prasowa)
Ostatnie komentarze